Zpěvačky:
V našem článku nelze nezmínit Anneke van Giersbergen (GATHERING). I v dalších hudebně těžce zařaditelných kapelách figurují za mikrofonem ženy, zástupně jmenujme Moniku Edvardsen (ex-ATROX, nyní TACTILE GEMMA). Z českých zpěvaček je jednou z nejvýraznějších osobností Hana Nogolová, jež prošla řadou uskupení a nyní zakotvila u SILENT STREAM OF GODLESS ELEGY. Ženskými vokály ale oplývají zejména romantické odnože metalu, Tarju Turunen nebo Sharon den Adel netřeba představovat. Existuje však řada dalších kapel, které se rozhodly vydat podobnou cestou. Nemálo nabízejí rakouští EDENBRIDGE (Sabine Edelsbacher), holandští AFTER FOREVER (Floor Jansen) i progresivnější TRISTANIA a jejich Vibeke Stene.
V gotice se to zpěvačkami přímo hemží. Slavičí hlásek Liv Kristine je známý širokému publiku. Gotické kvítí ale kvete pěkně také v Holandsku, kde kromě formací jako EPICA (Simone Simons) nebo AUTUMN (Nienke de Jong) působí i ASRAI. Od předchozích se odlišuje svým nadprůměrně babským obsazením - hlasivky napíná Margriet Moy, do bicích šije Karin Mol a klávesy a housle má na starosti Manon van der Hidde.
Skoncujme s něžností a dejme prostor bestiím death a thrashmetalu. Poté, co některé party přišly o zpěváka, rozhodli se zbývající členové ke kroku nečekanému a za mikrofon pozvali ženu. Nejznámější je případ Angely Gossow (ARCH ENEMY). Stačí si ale vzpomenout na Sabinu Classen, která ve službách HOLY MOSES začala řvát na svět už v roce 1981 a celá záležitost nám rázem připadne méně zvláštní. A jak je možné, že žena může mít tak agresivní hlasový projev? „Nevím, ale koneckonců mají ženy stejně jako muži hlasivky, jsou akorát trochu jemnější. Myslím, že je to zvláštní technikou, kterou také neovládá mnoho mužů", říká Angela.
Zlatý střed nás přivádí ke zpěvu hardrockovému a heavymetalovému. Z české scény je třeba zmínit Lucii Bílou, svého času u ARAKAIN. Na scéně mezinárodní se v druhé polovině osmdesátých let blýskala hvězda Jutty Weinhold (ZED YAGO). A co nekorunovaná královna heavy metalu DORO? Ta v roce 1986 v anglickém Doningtonu se svou tehdejší formací WARLOCK ukončila mužskou nadvládu nad festivalem Monsters of Rock a na pódiu stanula jako první žena. Je stále nadmíru aktivní a hledá nové směry projevu. Takto se v písni „The Want" z roku 1995 (album „Machine II Machine") poprvé odvážila dotknout i tématu erotiky, kterému se před tím striktně vyhýbala, protože „zpívá-li o tomto žena, musí se vždy dbát na to, aby byl zachován určitý styl, aby to neznělo lacině."
Metal nadchl také Kimberly Goss. Spolupracovala s řadou formací a založila heavymetalové SINERGY, kde píše texty, skládá asi třetinu hudby a do nichž dokázala nalákat nejedno známé jméno (Alexi Laiho, Marco Hietala). V roce 1999 vyšlo první album „Beware The Heavens" a Kimberly tehdy prohlásila: „Jsem zde, abych dokázala, že i ženy mohou stát v čele kapely a být brány vážně."
Je zajímavé, že ve speed a powermetalových kapelách je zpěvaček minimum. Výjimkou jsou kanadští FORGOTTEN TALES, jejichž tvorbě dodává šmrnc Sonia Pineault. Mají na kontě dvě alba, na domácích pódiích předskakování NIGHTWISH nebo GAMMA RAY a doufám, že se s nimi někdy setkáme i v Evropě.
Na ženy-muzikantky reaguje i hudební byznys. Podle Ann Boleyn (HELLION) bylo v sedmdesátých letech zcela běžné sexuální vydírání a obtěžování protagonistek ze strany koncertních promotérů, zaměstnanců rádií a vydavatelských firem. Situace se od té doby nepochybně zlepšila. Zajímavě hovoří Cadaveria, bývalá zpěvačka italských doom/death/blackmetalových OPERA IX. Ta se ze strany fanoušků s nepochopením údajně nikdy nesetkala, ale myslí si, že se velké vydavatelské firmy možná bojí investovat do kapely, v jejímž čele stojí žena, která občas zpívá a obléká se jako muž.
Hráčky
Známé je jméno dvojnásobné držitelky ceny Gibson Music Award pro nejlepší baskytaristku, Melissy Auf Der Maur (ex - HOLE a SMASHING PUMPKINS, nyní AUF DER MAUR). Z dalších baskytaristek můžeme jmenovat Jo Bench (BOLT THROWER) a zástupně pro domácí scénu Michaelu Formanovou (heavyrockoví TOY). Zajímavou osobností je také Petra Delorian (progresivisté AVALON), která se učila hrát mj. na Bass Institute v Mnichově a brala taktéž hodiny hraní na klavír, bicí nebo saxofon.
Bolt Thrower, uprostřed basistka Jo Bench. Zdroj:
http://www.librariusmetallicus.com/Band/view/108Kytarovou bohyní je dle vlastních slov THE GREAT KAT. Začínala hrou na klavír a housle a vystupovala jako sólistka. Později objevila heavy metal, naučila se hře na kytaru a kombinuje oba tyto hudební styly. Výraznější než hudební počiny jsou ale její image a silná slova. Svá díla charakterizuje jako „brilantní a unikátní" a svou hudbu považuje za „revoluční". Díky jejím prohlášením bych ji zařadila spíše do oblasti bizarností na metalové scéně.
Kytaristky RUNAWAYS Joan Jett a Lita Ford byly jedněmi z nejvýznamnějších představitelek dívčího hardrocku 80. let. Joan Jett známe zejména díky její verzi písně „I Love Rock´N´Roll", jež se objevila i v prvním díle filmu Waynův svět. Podílela se také na psaní skladeb pro jiné interprety, zmiňme alespoň „House of Fire" z repertoáru ALICE COOPER. A Lita Ford? Minimálně stejnou část pozornosti, kterou na sebe strhla muzikantským uměním, upoutala svou image. Polonahá Lita pózující s kytarou - klasické laciné klišé amerického hardrocku 80. let.
Podstatně méně než kytaristek a baskytaristek je bubenic. Jednou z mála je Juliana Lopes z brazilských blackmetalových CRUCIFIXION. Na druhou stranu se ale objevují také hráčky na méně využívané nástroje (flétna, housle). Relativně mnoho žen hraje na klávesy.
Přes nemalý pokrok působí žena v tvrdé hudbě stále značně exoticky. Snad proto a také díky faktu, že vybudovat a uchovat si trvalou pozici je pro ni obtížnější než pro muže, jsou zde zmíněné a samozřejmě i další muzikantky silné a zajímavé osobnosti. A jak to nakonec skončilo se sex-appealem? Některé muzikantky jej využívají doteď, ale naštěstí tvoří rockovou a metalovou scénu v současné době již řada lidí, pro něž není vzhled interpretky přespříliš důležitý.
Zde naše povídání přerušíme a příště se budeme věnovat rockovým a metalovým médiím, ženám v nich a také symbolům a objektům, které ženy v hudební tvorbě představují.
vyšlo v rockovém magazínu Spark 8/06
A která,je ta vaše nej? 