Arvo Pärt

Úchylárny...

Moderátor: Liandra

Arvo Pärt

Příspěvekod jakarlito » červen 11, 2011, 7:13 am

Obrázek

Obrázek

„Jednou, ještě v Sovětském svazu, jsem mluvil s mnichem. Ptal jsem se ho, jak se mohu stát lepším skladatelem. Odpověděl, že nezná žádnou radu. Vyprávěl jsem mu, že píšu také modlitby, hudbu k modlení a na texty žalmů. Na to mi řekl: Nesmysl, všechny modlitby jsou už napsané. Žádné další psát nemusíš, to všechno je připravené. Teď musíš připravit sám sebe.“ (Arvo Pärt)

Estonec Arvo Pärt je v roce svých pětasedmdesátých narozenin pojmem. Minulý týden hrálo jedno z velkých vážnohudebních rádií v USA jeho hudbu čtyřiadvacet hodin v kuse (ponechme stranou, že je to trochu bláznivá idea, která může prospět málokterému skladateli). V exkluzivní reedici se souborem studií a manuskriptem vychází průlomové album Tabula rasa (v roce 1984 ho vyprovodili do světa prominentní interpreti - Gidon Kremer, Keith Jarrett a mimořádně i největší skladatel chmurné brežněvovské éry Alfred Schnittke). Do toho se objevuje nové dílo na novém albu: Pärt, který po léta zůstával v komorním a chrámovém bezpečí lidských hlasů, varhan, zvonů a smyčců, nedávno přijal americkou objednávku a po třiceti letech zkomponoval symfonii. Ilustrativním paradoxem je, že má podtitul Los Angeles a premiéra se konala v koncertní síni Walta Disneye.
Co to znamená pro hudbu muže poustevnického vzezření? Jak dlouho může vydržet autentická prostota věřícího, který se z autora v tichém pobaltském azylu během pár let stal jednou z absolutně nejžádanějších figur dnešního klasického světa?

http://www.arvopart.info/
http://www.arvopart.org/

Ve skladbách z prvního období používal dodekafonii, serialismus, aleatoriku, sonorismus, algoritmickou kompozici a podobné kompoziční postupy. Jeho první orchestrální skladba Necrolog z roku 1960 je pokládána za první estonskou dodekafonickou skladbu.

Po krátkém období v němž používal techniku koláže (Collage sür BACH) se na počátku 70. let věnoval studiu středověké hudby, chorálu a rané polyfonie. Tyto inspirace použil ve své 3. symfonii a poté se na nějaký čas odmlčel.

Od roku 1976 používá nově vytvořenou vlastní minimalistickou techniku, nazvanou tintinnabuli (z latiny — zvonky). On sám ji popisuje takto: „Zjistil jsem že stačí, když hezky zazní jediná nota. Tato nota, tichý zvuk nebo okamžik ticha je mi příjemný. Pracuji s několika málo elementy — jedním, dvěma hlasy. Stavím z jednoduchých materiálů — trojzvuků v jedné tónině. Tři tóny souzvuku jsou jako zvonky, proto používám název tintinnabuli.“ První veřejně uvedenou skladbou v novém stylu byla Für Alina z roku 1976.


[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=1eSz2J3nS2o&feature=related[/youtube]
Uživatelský avatar
jakarlito
Moderátor
Moderátor
 
Příspěvky: 4616
Registrován: červenec 8, 2007, 7:52 pm

Re: Arvo Pärt

Příspěvekod jakarlito » červen 11, 2011, 7:22 am

jednotlivými notami je stejně důležité a sdělující jako noty samotné. Pro jeho styl je typická vyrovnanost, jasnost, mystika, vnitřní klid a bohatství invence. Všechny skladby jsou přísně symetrické, nic není ponecháno náhodě. Patterny, algoritmy a číselné proporce jsou konstantami kompozičního myšlení, nezávisle na proměnách tvůrčích období. Snad nikdo jiný z žijících evropských skladatelů druhé poloviny 20. století se nestal tak hraným, oblíbeným a nahrávaným jako Arvo Pärt. Jeho kolegové mu mohou jeho invenci, originalitu, stálost stylu a duchovní náboj jen závidět. Navzdory faktu, že je skladatel "soudobé" hudby, je prostřednictvím svého umění přijímán snad všemi vrstvami klasicko-hudebního posluchačstva, aniž by se mu jeho hudba jakkoliv podbízela. Arvo Pärt je zkrátka skladatelský génius a dvojCD vydavatelství Naxos to dokazuje. Můžete s tím polemizovat, můžete s tím i nesouhlasit, ale to je asi tak všechno, co se s tím dá dělat ...

"Když se přistoupí s láskou k mlčení, může vzniknout hudba. Často musí skladatel na tuto hudbu velice dlouho čekat. Toto zbožné očekávání je právě ona pauza, která je mi tak drahá."

... Když v roce 1984 vydalo ECM desku Tabula Rasa, měl Pärt již jasno o svém hudebním jazyku a také o okruhu témat. Předtím se od šedesátých let věnoval dodekafonii a hudebním kolážím, což v tehdejším Sovětském svazu nebylo snadné. Jeho hudba bývá často spojována s minimalismem, dostává přívlastky "meditativní" a "duchovní". Pokud bývá nějak popisována jeho kompoziční technika, začíná a končí se většinou u pojmu "tintinabuli", což je Pärtovo označení pro určitý způsob práce s harmonií. Hudba je na první poslech identifikovatelná svou tichostí, melodiemi upomínajícími na gregoriánské nebo ortodoxní chorály s občasnými mírnými disonancemi a také absencí výrazných emocí. Za poslední dvě dekády napsal Pärt jen málo instrumentálních skladeb a ještě méně jich je pro orchestr. Částečnou výjimkou je CD Orient Occident. Inspiraci bral Pärt téměř vždy z textů východního a západního křesťanství ...

Obrázek

Kód: Vybrat vše
Pro zobrazení obsahu kódu se registrujte nebo přihlašte.


Arvo Pärt - Tabula Rasa (1984)
Uživatelský avatar
jakarlito
Moderátor
Moderátor
 
Příspěvky: 4616
Registrován: červenec 8, 2007, 7:52 pm

Re: Arvo Pärt

Příspěvekod jakarlito » červen 11, 2011, 7:30 am

Arvo Pärt: 1995 Fratres

Obrázek

Kód: Vybrat vše
Pro zobrazení obsahu kódu se registrujte nebo přihlašte.


............................................

Arvo Pärt: 1977 Tabula Rasa 1971 - Symphony no.3

Obrázek

Kód: Vybrat vše
Pro zobrazení obsahu kódu se registrujte nebo přihlašte.


.............................................
Arvo Pärt: 1987 Arbos

Obrázek

Kód: Vybrat vše
Pro zobrazení obsahu kódu se registrujte nebo přihlašte.


.....................................................
Arvo Pärt: 1982 Johannes Passion

Obrázek

Kód: Vybrat vše
Pro zobrazení obsahu kódu se registrujte nebo přihlašte.
Uživatelský avatar
jakarlito
Moderátor
Moderátor
 
Příspěvky: 4616
Registrován: červenec 8, 2007, 7:52 pm


Zpět na Ostatní hudební styly

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 návštěvník